
1- مهارت شنیداری (listening )
برای
آموزش زبان خارجی لازم است ابتدا دانش آموزان در حد لزوم در معرض
زبان قرار گیرند تا
مهارت های دریافتی زبان (receptive skills ) را در خود تقویت نمایند و سپس از آنها خواسته
شود تا دست به تولیدزبان بزنند ، مهارت شنیداری برای رسیدن
به این هدف نقش مهمی ایفا می کند .
مهارت شنیداری می تواند به دانش آموزان کمک کند تا دانش
پایه زبانی را در خود تقویت کنند. انجام
فعالیت های زیر می تواند به توسعه مهارت شنیداری کمک کند:
1- شنیدن و تکرار کردن (listen and repeat )
2- شنیدن و اشاره کردن یا شنیدن جور کردن (listen and
point or listen and match )
3- شنیدن و خواندن (listen and repeat )
4- شنیدن و انجام دادن (listen and do )
2- مهارت
گفتاری (Speaking )
این مهارت
به دانش آموزان فرصت می دهد تا الگوهای زبانی جدید را بطور شفاهی تمرین کرده و
تولید نمایند . انجام فعالیت های زیر می تواند به توسعه
مهارت گفتاری کمک کند:
1- ایفای نقش (role play )
2- انجام تمرینات شفاهی (oral drills )
3- بازگو کردن یک متن کوتاه شنیده شده یا خوانده شده
4- شرح فعالیت های روزمره
5- حدس زدن و کامل کردن ادامه یک متن از طریق گوش
کردن یا یک متن ناقص
6- توصیف یک تصویر و یا چند تصویر مربوط به هم.
7- مقایسه بین دو یا چند تصویر
3- مهارت
خواندن (Reading )
در
تدریس مهارت خواندن ، زبان آموزان ابتدا به صورت منظم با حروف الفبا آشنا می
شوند. سپس
با روش دیدن و گفتن (look and say )
بیان کلمات را به عنوان یک واحد به طور شفاهی تمرین
می
کنند. خواندن کلمات جدید با روش (listen
and read ) انجام می شود و معانی
آن نیز به
وسیله تصا ویر درک می شوند. تشخیص کلمات جدید و تسلط بر
شکل نوشتاری آنها به وسیله
تمرینات موجود در کتاب کار و به کارگیری جداول و
غیره تقویت می گردد. در گام بعدی به دانش
آموزان کمک میگرد دتا بین حروف نوشته شده در یک کلمه وتلفظ آنها ارتباط برقرار
کنند (phonics ) .
به تدریج زبان آموزان مهارت خواندن خود را با خواندن جملات کوتاه توسعه می دهند تا
جایی که قادر خواهند بود تا متون خواندنی را خوانده و درک
نمایند و به سئوالات آن پاسخ دهند.
4- مهارت
نوشتن (Writing )
از
آنجایی که نگارش زبان فارسی با انگلیسی که یک زبان خارجی می باشد متفاوت
است . لازم ا ست
که دانش آموزان به انجام یک سلسله فعالیت های
که در اصطلاح فعالیت های ” پیش نوشتاری“ گفته میشود
مبادرت ورزند. هدف از این نوع فعالیت ها ایجاد
هماهنگی در کنترل حرکات دست و چشم ، رعایت فاصله و
تمرین و ممارست در حرکات روان و سریع قلم با
خودکار جهت دست یابی به ریتم طبیعی نوشتن حروف در
انگلیسی می باشد. مهارت دستخط با حرکات ساده شروع
شده و ابتدا با نمرین الگوهای حروف و سپس به نوشتن
حروف بزرگ و کوچک ادامه می یابد . در نهایت به
ارتباط حروف با یکدیگر به شکل تقریبا سر هم
(semi – cursive ) ختم
می گردد . با انجام این کار دانش آموزان به یک دستخط زیبا ، واضح و
روان دست پیدا خواهد کرد. در مرحله
بعد ، مهارت نوشتن از طریق انجام تمرینات در کتاب درسی و کتاب کار توسعه
می یابد و در نهایت نوشتن کنترل شده جملات و
ساختارهای گرامری تدریس شده با نظارت معلم انجام می شود.
